Is het ongezond om uit pakjes en zakjes te eten?

Gepubliceerd op 16 maart 2021 om 12:55

Ze lijken uit den boze als je gezond wil eten: de kant-en-klare pakjes en zakjes. De zakjes nasikruiden, de pakjes macaronimix en de doosjes wereldgerechten zijn voor de een een enorme uitkomst en voor de ander echt not done. Maar, is het eten uit pakjes en zakjes nou echt zo ongezond? Ik leg het je graag uit!

Zijn pakjes en zakjes ongezond?

Als je achter op de verpakking van de kant-en-klare pakjes en zakjes kijkt, valt je een ding waarschijnlijk op. Er zitten gigantisch veel ingrediënten in. Het is erg bewerkt en bevat veel toevoegingen die je niet gebruikt als je zelf vers aan de slag zou gaan. Denk bijvoorbeeld aan zout, verzadigde vetten (slechte vetten), zoetstoffen, voedselverbeteraars en suiker. Ik denk dat veel van de ingrediënten die op het lijstje staan, je niet eens bekend voorkomen. Je hebt het waarschijnlijk niet in je keukenkastje staan. Natuurlijk heb je ook uitzonderingen, want als je achter op een pakje volkorenpasta kijkt, ontdek je niet zoveel bijzonders. Ook als je een zakje broccoli uit het vriesvak pakt, zie je niet heel veel anders dan broccoli staan. Maar al die verschillende (onbekende) ingrediënten in een zakje is dat nou een ongezonde keuze?

 

Ja. Ik kan er duidelijk over zijn. Een zakje met alle smaakmakers is minder gezond ten opzichte van het gebruik van verse kruiden, specerijen en groenten. Je kunt je voorstellen dat je met het teveel binnenkrijgen van zout, suiker en verzadigde vetten de kans op verschillende hart- en vaatziekten wel degelijk verhoogd. Vers maken en het gebruiken van verse producten blijft gewoon de gezondste optie.

Moet je dan altijd vers koken?

Nee, dat niet. De pakjes en zakjes kunnen soms ook een hele fijne uitkomst zijn. Ze geven je de mogelijkheid te variëren. Hoe vaak maak je nou zelf een Surinaamse Roti? Of ga je kruiden bij elkaar verzamelen tot dat je een lekkere bami kunt maken? Het is soms lekker makkelijk om een zakje erbij te pakken en zo nieuwe dingen uit te proberen. Het op smaak brengen van je maaltijden verhoogt ook de kans dat je meer groenten eet en een gevarieerder voedingspatroon opbouwt. En dat is helemaal niet zo ongezond.

 

Het labelen van producten met ‘gezond’ of ‘ongezond’ is niet zo simpel. Het hangt namelijk te alle tijde af van jouw gehele levensstijl. Het gaat altijd om de balans. Daarom past het af en toe gebruiken een pakje of zakje prima binnen een gezond voedingspatroon. Maak er vooral geen drama van. Doe waar jij je goed bij voelt en wat voor jou werkt.

Deze blog schreef ik voor Santé. De originele blog vindt je hier.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.